Шкільна (середня) освіта в США І. Структура шкільної (середньої) освіти. Початкова школа (elementary school), 0/1-5 класи, у віці 5/6 – 10/11 років. ІІ. Види шкіл за характером власності. Американські діти отримують шкільну (середню) освіту в громадських (державних), приватних, церковних школах та вдома (домашні школи). 1. Громадські школи. В США існує понад 90 тис. громадських початкових та середніх (вищих) шкіл. В громадські школи приймають всіх, без виключення, за місцем проживання. На громадські школи в США витрачається близько 500 млрд. дол.(близько 4,5% внутрішнього валового продукту країни). Громадські школи фінансуються на трьох рівнях: федеральний бюджет, бюджет штату та місцевий бюджет. Витрати на школи на місцевому рівні покриваються за рахунок податків на нерухомість. Існує певна залежність між фінансуванням школи та вартістю житла в певному шкільному районі, а саме чим вищі ціни на житло в певному шкільному районі, тим краще фінансування школи. Якщо зростає успішність школи, то зростають ціни на житло, оскільки американці часто обирають місце проживання в залежності від школи. Популярність школи веде до збільшення попиту на житло в певному районі, а це відповідно впливає на вартість житла в шкільному районі. 2. Приватні школи. В США існує понад 30 тис. приватних початкових та середніх (вищих) шкіл. З них 3 тис. шкіл вважаються елітними. Приватні школи фінансуються за рахунок плати за навчання та пожертвувань. В приватні школи, на відміну від громадських шкіл, приймають вибірково. Приватні школи не залежать від штату та шкільних округів. 3. Церковні школи. Значна частина американських дітей отримує освіту в церковних школах. В США широко поширена система католицької шкільної освіти. Церковні школи утримуються за рахунок плати за навчання; частина коштів покривається за рахунок церкви. 4. Домашня шкільна освіта. Близько 3 % американських дітей навчається за шкільною програмою вдома. Причиною домашнього навчання є релігійні та моральні переконання батьків. Іноді батьки створюють своєрідні домашні школи, в яких батьки розподіляють між собою викладання предметів. Рівень академічної успішності домашнього навчання перевіряється відповідними органами влади в більшості штатів. ІІІ. Держава і система управління шкільною (середньою) освітою. Громадська (державна) школа, як правило, належить до певного шкільного округу. В США нараховується 14 тис. шкільних округів. Шкільний округ, як правило, співпадає з кордонами певної адміністративної одиниці. Шкільний округ може об’єднувати і 1 млн. учнів (Нью-Йорк), і кілька сот учнів. Округ може мати одну, кілька, десятки і навіть сотні шкіл. В навчальному окрузі часто створюють одну або кілька шкіл-магнітів. Школи-магніти є школами для обдарованих дітей, такі школи мають певну спеціалізацію. На чолі шкільного округу стоїть обрана шкільна рада. Шкільна рада вирішує питання фінансового, адміністративного та навчального характеру; так, саме шкільна рада, значною мірою, визначає шкільні навчальні програми, обирає підручники, запрошує на роботу викладачів і адміністрацію шкіл, вирішує питання фінансового та матеріального забезпечення шкіл. У компетенції штату залишається визначення навчальних стандартів та визначення рівня академічної успішності учнів. Федеральний центр, через міністерство освіти, опікується, головним чином, питанням рівного доступу до освіти. |