Освіта в Чехії має давні освітні та педагогічні традиції, часто ці традиції пов’язують з ім’ям видатного чеського педагога-реформатора Яна Коменського, педагогічні ідеї якого вплинули не лише на формування системи освіти в Чехії, а й на загальноєвропейський освітній процес. Саме чеський педагог запропонував модель класно-урочної форми навчання, окремі підручники для кожного класу. Каменський вважав, що домашні завдання не є корисними для дитини, дитина має займатися саме в школі. Ідеї Коменського позначилися в системі освіти в Чехії хоча б в тому, що вчителі в чеських школах в порівняні з вчителями з інших європейських країн відносно мало практикують домашні завдання.
Чехія – невеличка слов’янська країна в центрі Європи, з населенням близько 10 млн. чоловік Переважна більшість чехів сповідує католицизм.
Система освіти Чехії:
І. Дошкільна освіта в Чехії
Перед дошкільною освітою в Чехії стоїть завдання сприяння всебічному розвитку дитини. В дитячих закладах значна увагу надається заповненню дозвілля дитини екскурсійними заходами. До трьох років чеські діти відвідують ясла. У віці 3 років діти починають відвідувати дитячий садок, це продовжується до 6 років. Дитячі садки в країні є здебільшого державними. Особливістю чеських дитячих садків є те, що більшість з них не працює в липні та серпні, в цьому вони нагадують школу. Існують в країні також і приватні садочки, частина з них працює на цілодобовій основі.
ІІ. Шкільна / середня освіта в Чехії
Шкільне навчання в країні розпочинається в базовій школи, яку діти відвідують у віці 6-14 років. По завершенню базової школи діти можуть обрати кілька варіантів продовження шкільної (середньої) освіти. Після завершення базової школи можна обрати професійну підготовку. Якщо ж дитина планує вступати до університету, то вона має завершити старшу спеціальну школу або гімназію, навчання в якій триває чотири роки. Таким чином доуніверситетська шкільна освіта в Чехії триває 13 років.
В країні окрім загальноосвітніх шкіл широко розвинута система спеціалізованих шкіл. Потрапити в спеціалізовані школи значно важче ніж в загальноосвітні. При прийомі в спеціалізовані школи існує значний конкурс, адже такі школи відкривають шлях в кращі навчальні заклади країни.
Окрім державних шкіл в Чехії можна навчатися і в приватних школах, які також відкриті для іноземців. Слід відзначити, що Чехія декларує принцип рівного доступу до чеської освіти (як шкільної, так і вищої) громадянам Чехії та громадянам інших країн. Існують формальні вимоги для всіх категорій учнів і студентів, зокрема вимоги стосовно володіння чеською мовою.
Навчальний рік в учбових закладах шкільної освіти в Чехії триває десять місяців з 1 вересня по 30 червня. Окрім літніх канікул є також осінні, зимові та весняні канікули. Заняття в школі тривають протягом п’яти днів на тиждень.
Загальна атмосфера в шкільній освіті в Чехії відзначається розкутістю учнів. Подекуди складається враження, що навчання в школі є лише одним із способів заповнення дозвілля дітей. Цікаво, що поміж чеських школярів відсутній культ вищої освіти, зокрема освіти в університетах. По завершенню основної (базової) школи, обираючи між гімназією, яка відкриває шлях в університет, та професійною середньою школою, переважна більшість чеських школярі віддає перевагу професійним середнім школам. Це засвідчує певну розважливість чеських школярів. Така розважливість та далекоглядність чеських підлітків в свою чергу зменшує в Чехії кількість випускників вищих навчальних закладів, які завершують навчання за спеціальностями, на які відсутній реальний попит на ринку праці в країні.
ІІІ. Вища освіта в Чехії