Контакти: fedorchenko_jura@ukr.net

Персональний сайт Юрія Федорченка

Про філософський текст

Філософський доробок, що постає у вигляді філософського тексту, є унікальним і доволі рідкісним феноменом. Дуже часто можна зустріти псевдо філософські тексти, які подаються саме як філософські, хоча вони мають з останніми мало спільного. І хто знає, можливо, вся історія філософії подарувала лише кілька десятків філософських текстів взагалі.

Поширеним є уявленням, що гарний текст постає як результат натхнення. З гарним художньо-літературним текстом напевно трапляється саме так. Проте філософський текст не може постати як результат натхнення. У роботі філософа, як мені видається, натхнення відіграє незначну роль, або така роль є мізерною. Філософський текст, який би постав як результат натхнення, був би швидше літературним есе, яке може бути цікавим, оригінальним та повчальним, однак воно буде мати мало спільного з філософським текстом. Натхнення породжує образи, ряди образів, що набудовуються один на одному. Найчастіше в філософських журналах у кращому випадку ми натрапляємо на статті, які є нічим іншим як зібраними до купи вербалізованими рядами образів їх авторів. Специфіка філософської освіти в окремих країнах цьому особливо сприяє. Розмови про плагіат таких рядів образів, що постали як результат багатої уяви та образного мислення, виглядають особливо кумедними.

Автор літературно-художнього тексту може віддатися грі власної уяви, творити образи та потрапляти в їх полон. Художньо-літературний текст у певний момент може взяти гору над автором, захопити його та направити у певному напрямку. І по-своєму це навіть добре. Важко очікувати та вимагати від автора художньо-літературного тексту інтелектуальної відповідальності за кожен новий крок в його творінні тексту. Не можна звинуватити автора літературно-художнього тексту в інтелектуальній безсовісності. Філософський текст для його автора завжди стає випробуванням його інтелектуальної совісті. Інтелектуальну нечесність майже неможливо приховати в математичному природознавстві, в філософії та філософських текстах виявити інтелектуальну нечесність не так вже і просто. Цим користаються ті, хто імітує філософську рефлексію та пропонує у вигляді текстів нібито отриманні результати філософської рефлексії. Така інтелектуальна нечесність не має нічого спільного з плагіатом, тут ситуація набагато складніша та фундаментальніша.

Філософський текст є результатом, вірніше фіксацією відповідного результату. Мова йде про результат процесу філософської рефлексії. Разом з тим філософський текст є фіксацією самого процесу філософської рефлексії. Саме в цьому розумінні філософський текст є доволі унікальним та рідкісним феноменом. Якщо відсутній сам процес філософської рефлексії, то і фіксувати не має чого, а отже відсутні і передумови для становлення філософського тексту.

Яндекс.Метрика