Кант і трансцендентальна філософія
Kant and Transcendental Philosophy
На головну

Home
Про проект

About Project
Анонси

Events Calendar
Корисні посилання

Useful links
Персоналії

Personalities
Публікації

Publications
Коментарі

Commentaries
Переклад

Translation
Рецензії

Reviews
Бібліотека

Library

Kritik der reinen Vernunft (B)

Der Analytik der Begriffe / Аналітики понять
Erstes Hauptstück / Перший розділ
Von dem Leitfaden der Entdeckung aller reinen / Про керівництво для відкриття всіх чистих Verstandesbegriffe понять розсудку

Wenn man ein Erkenntnißvermögen ins Spiel setzt, so thun sich nach den mancherlei Anlässen verschiedene Begriffe hervor, die dieses Vermögen kennbar machen und sich in einem mehr oder weniger ausführlichen Aufsatz sammeln lassen, nachdem die Beobachtung derselben längere Zeit oder mit größerer Scharfsinnigkeit angestellt worden. Wo diese Untersuchung werde vollendet sein, läßt sich nach diesem gleichsam mechanischen Verfahren niemals mit Sicherheit bestimmen. Auch entdecken sich die Begriffe, die man nur so bei Gelegenheit auffindet, in keiner Ordnung und systematischen Einheit, sondern werden zuletzt nur nach Ähnlichkeiten gepaart und nach der Größe ihres Inhalts, von den einfachen an zu den mehr zusammengesetzten, in Reihen gestellt, die nichts weniger als systematisch, obgleich auf gewisse Weise methodisch zu Stande gebracht werden.
Die Transscendentalphilosophie hat den Vortheil, aber auch die Verbindlichkeit, ihre Begriffe nach einem Princip aufzusuchen, weil sie aus dem Verstande als absoluter Einheit rein und unvermischt entspringen und daher selbst nach einem Begriffe oder Idee unter sich zusammenhängen müssen. Ein solcher Zusammenhang aber giebt eine Regel an die Hand, nach welcher jedem reinen Verstandesbegriff seine Stelle und allen insgesammt ihre Vollständigkeit a priori bestimmt werden kann, welches alles sonst vom Belieben oder vom Zufall abhängen würde.

Коли вступає в гру спроможність пізнання, то зі всіляких приводів виникають різні поняття; і після того як спостереження за поняттями велося тривалий час або зі значною допитливістю, можна зібрати більш або менш повний їх перелік. При таких нібито механічних методах ніколи не можна з певністю визначити, де це дослідження буде завершене. А відкриті поняття, які відшукують суто випадково, постаючи поза порядком і систематичною єдністю, поєднуються лише за схожістю і розташовуються в ряди від простих до більш складних в залежності від величини їх змісту, це відбувається аж ніяк не систематично, хоча в певному розумінні методично.
Трансцендентальна філософія має перевагу, а разом з тим і обов’язок, відшукати свої поняття згідно одного принципу, бо вони виникають з розсудку як абсолютної єдності, будучи чистими та ні з чим не змішаними, і саме тому мають бути пов’язані між собою згідно одного поняття або ідеї. Такий зв'язок дає нам на поміч правило, згідно якого можна a priori визначити відповідне місце для кожного чистого поняття розсудку та повноту таких понять в цілому, в іншому разі все це залежало б від довільного вибору або випадку.