Федорченко Юрій
Коментарі до “Критики чистого розуму”
Структура проведення метафізичної дедукції категорій
у першій главі Аналітики понять “Критики чистого розуму”
Про структуру метафізичної дедукції категорій можна говорити в двох аспектах. По-перше, як про структуру тексту метафізичної дедукції категорій в “Критиці чистого розуму ” Канта; по-друге, як про структуру доказу метафізичної дедукції категорій як такої, перший аспект ми називатимемо історико-філософським, другий – проблематичним. Ці два аспекти тісно переплетені, проблематичний аспект передбачає прояснення історико-філософського аспекту. Прояснення кожного з аспектів має самостійне значення і є важливим для розуміння природи метафізичної дедукції категорій в цілому. Прояснення кантівського тексту має не лише історико-філософське значення, воно потребується для прояснення самої проблематики метафізичної дедукції та формулювання її вихідних засад, з яких може і має виходити дослідник. Власне ми або приймаємо кантівські положення щодо метафізичної дедукції, або їх відхиляємо, пропонуючи власні, але в будь-якому разі ми маємо визначитися з нашим відношенням до кантівського проведення метафізичної дедукції, тобто запропонованого ним способу отримання таблиці категорій.
То ж якщо ми говоримо про перший (історико-філософський) аспект, то слід виходити з того, що метафізична дедукція категорій і “ Керівництво для відкриття всіх понять чистого розсудку” у Канта є по суті одним і тим же. Відповідно ми маємо, насамперед, проаналізувати першу главу “Аналітики понять”. Вона містить в собі окрім коротенького введення, три секції: І секція “Про логічне застосування розсудку взагалі”, ІІ секція “Про логічну функцію розсудку в судженні” §9 та ІІІ секція “Про чисті поняття розсудку або категорії” §10, до третьої секції також мають бути віднесені §§11-12, які також слід розглядати як додаткові роз’яснення до §10.
|