Культурні та духовно-релігійні традиції країн світу

 

Навчально-методичний комплекс

 

 

Мета і завдання курсу

Курс покликаний через ознайомлення з традиціями народів світу сприяти формуванню у студентів толерантного ставлення до культур та звичаїв народів світу та проясненню унікальності, самобутності та неповторності, а відповідно самодостатньої цінності культурних та духовно-релігійних надбань кожного народу.

 

Засвоївши курс студенти повинні

знати:

       сутність основних культурних та духовно-релігійних традицій як таких;

       культурні та духовні-релігійні традиції окремих регіонів світу.

 

вміти:

       орієнтуватися в багатстві  традицій світу;

       порівнювати різні традиції;

       встановити зв'язок між окремими традиціями того чи іншого народу та його сьогоденням.

 

 

 

ПРОГРАМА КУРСУ

 

Змістовий модуль І. Вступ. Сім’я  і традиція.

Тема 1. Предмет і завдання курсу. Основні поняття.

Поняття традиції. Поняття культурної, духовної та релігійної традиції. Культурне, некультурне, антикультурне. Феномен духовного. Поняття дух. Традиція і авторитет. Пересуд і традиція. Традиція і поняття класичного. Традиція і норма. Поняття цінності. Духовна та матеріальна цінність. Історія і традиція. Просвітництво і традиція.

 

 

 Тема 2. Шлюб і сім’я.

 Визначення понять шлюб і сім’я.  Становлення інституту шлюбу. Форми шлюбу. Шлюб у різних культурно-релігійних традиціях. Християнський шлюб і сім’я. Мусульманський шлюб і сім’я. Іудейський шлюб і сім’я. Буддизм: шлюб і сім’я. Конфуціанство: шлюб і сім’я.

Весільні традиції  у різних народів. Весільні традиції  у європейських народів. Весільні традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки. Весільні традиції народів Центральної та Південно-східної Азії. Весільні традиції народів Африки. Весільні традиції народів Австралії та Океанії. Весільні традиції корінних народів Америки.

 

Змістовий модуль ІІ. Поховання і народження.

 

Тема 3.Традиції поховань.

  Традиції поховань та їх вплив на формування інших традицій. Розуміння феномену смерті у різних релігіях: християнство, іслам, іудаїзм, індуїзм, буддизм, синтоїзм.

 Поховальні традиції у різних народів. Поховальні традиції  у європейських народів. Поховальні  традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки. Поховальні  традиції народів Центральної та Південно-східної Азії. Поховальні традиції народів Африки. Поховальні традиції народів Австралії та Океанії. Поховальні традиції корінних народів Америки.

 

 

Тема 4. Народження дитини в звичаях і обрядах.

    Народження дитини в звичаях і обрядах  народів світу. Звичаї та обряди європейських народів. Звичаї та обряди народів близького Сходу та Північної Африки. Звичаї та обряди народів Центральної та Південно-східної Азії. Звичаї та обряди народів Африки. Звичаї та обряди народів Австралії та Океанії. Звичаї та обряди корінних народів Америки. Соціалізуючі звичаї та обряди у різних народів.

 

 

 

Змістовий модуль ІІІ. Релігія, свято та традиція.

 

Тема 5. Релігійно-культові традиції.

 Міф і релігія. Анімізм, тотемізм, фетишизм, магія та їх вплив на релігію. Релігія і традиція. Порівняльний аналіз християнства, ісламу, іудаїзму та буддизму. Розуміння природи релігійного шляху. Релігійна віра та символ віри. Поняття релігійного культу. Релігійна обрядовість. Релігійні таїнства. Феномен священства. Феномен релігійної аскези. Релігія та її вплив на буденне життя людей у різних культурах.

 

 

Тема 6. Свято і традиція.

Свято і календар. Календар в різних культурах. Календар і релігія. Християнський календар. Мусульманський календар. Іудейський календар.     Календар в народів Південно-Східної Азії. Календар у інших народів.  Релігійно-містичне походження свят. Християнські свята. Мусульманські свята. Святкові дні в іудаїзмі. Буддиські свята. Свята в конфуціанстві, даосизмі, синтоїзмі. Агональна природа свята. Карнавали у різних народів.Феномен параду як тріумфування у різних народів.

 

 

 

 

Плани семінарських занять та завдання для самостійної роботи.

     

Змістовий модуль І. Вступ. Сім’я  і традиція.

 

Семінарське заняття №1.

        

         Тема 1.Поняття традиція.

1.Поняття культурна, духовна та релігійна традиція.

2.Традиція і авторитет.

3.Історія і традиція.

 

Завдання для самостійної роботи:

     1. Порівняйте поняття традиція та звичай.

     2. Підготовте повідомлення на тему: «Традиції у нашому житті».

 

Основна література:

1.Традиция в истории культуры. – М.: Наука, 1978. – 279с.

2.Традиции в современном обществе. – М.: Наука, 1990. – 346с.

 

Додаткова література:

1.Сподарёва Н.И. Традиционная культура: виды, пути развития. – К.: Магістр, 1997. – 143с.

2.Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М.: Политиздат, 1989. – 573с.

 

Семінарське заняття №2.

 

             Тема  2. Шлюб і сім’я.

       1. Становлення інституту шлюбу.

       2. Форми шлюбу.

       3. Шлюб у різних культурно-релігійних традиціях.

            3.1. Християнський шлюб і сім’я.

            3.2. Мусульманський шлюб і сім’я.

            3.3. Іудейський шлюб і сім’я.

            3.4. Буддизм: шлюб і сім’я.

            3.5. Конфуціанство: шлюб і сім’я.

 

  Завдання для самостійної роботи:

     1. Покажіть принципові відмінності між християнським та мусульманським шлюбом.

     2. Підготуйте повідомлення на тему: «Шлюб: традиція і сучасність» .

 

Основна література:

1.     Брак у народов Западной и Южной Европы. – М.: Наука, 1989. – 248с.

2.     Брак у народов Северной и Северо-Западной Европы. – М.: Наука, 1990. – 176с.

3.     Брак у народов Центральной и Юго-Восточной Европы. – М.: Наука, 1988. – 235с.

4.     Латышев И.А. Семейная жизнь японцев. – М.: Наука, 1985. – 288с.

 

Додаткова література:

1.Вук Г. Это Бог мой: еврейский образ жизни. – Иерусалим: Шамир, 1990. – 477с.

2.Забылин М. Русский народ: обычаи, обряды, предания, суеверия. – М.: Русская книга, 1996. – 496с.

 

           

Змістовий модуль ІІ. Поховання і народження.

 

Семінарське заняття №3.

 

               Тема 2. Весільні традиції  у різних народів

        1. Весільні традиції  у європейських народів.

        2. Весільні традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки

        3. Весільні традиції народів Центральної та Південно-східної Азії.

        4. Весільні традиції народів Африки.

        5. Весільні традиції народів Австралії та Океанії.

        6. Весільні традиції корінних народів Америки.

 

Запитання та завдання для самостійної роботи:

     1. Розкрийте феномен весілля як ритуального дійства.

     2. Весілля: традиція і сучасність.

 

Основна література:

1. Брак у народов Западной и Южной Европы. – М.: Наука, 1989. – 248с.

2. Брак у народов Северной и Северо-Западной Европы. – М.: Наука, 1990.– 176с.

3.Брак у народов Центральной и Юго-Восточной Европы. – М.: Наука, 1988. – 235с.

4.Борисенко В.К. Весільні звичаї та обряди на Україні. – К.: Наукова    думка, 1988. – 192с.

 

 

 

Додаткова література:

1. Воропай О. Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Т.1-455с., Т.2-447с.

2. Забылин М. Русский народ: обычаи, обряды, предания, суеверия. – М.: Русская книга, 1996. – 496с.

3. Козяр С. Українська родинна обрядовість. Віхи людської долі: весілля, похорон. – Хмельницький, 2000. – 72с.

4. Латышев И.А. Семейная жизнь японцев. – М.: Наука, 1985. – 288с.

  

 

Семінарське заняття №4.

 

     Тема 3.Традиції поховань.

  1 Традиції поховань та їх вплив на формування інших традицій.

  2.Розуміння феномену смерті у різних релігіях.

  3. Поховальні традиції у різних народів.

     3.1. Поховальні традиції  у європейських народів.

     3.2. Поховальні  традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки.

     3.3. Поховальні  традиції народів Центральної та Південно-східної Азії.

     3.4. Поховальні традиції народів Африки.

     3.5. Поховальні традиції народів Австралії та Океанії.

     3.6. Поховальні традиції корінних народів Америки.

 

Запитання та завдання для самостійної роботи:

     1. Чи можна розглядати традиції повязанні з похованням як визначальні для інших традицій?

     2. Чим обумовлена відмінність утрадиціях поховань у різних народів?

 

Основна література:

1. Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. – М.: Наука, 1986. – 256с.

2. Погребальный обряд. Реконструкция и интерпретация древних идеологических представлений. – М.: Восточная литература, 1999. – 248с.

3.Седаков О.А. Поэтика обряда. Погребальная обрядность восточных и      южных славян. – М.: Индрик, 2004. – 319с.

4.Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М.: Политиздат, 1989. – 573с.

 

Додаткова література:

1.Воропай О. Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Т.1-455с., Т.2-447с.

2.Козяр С. Українська родинна обрядовість. Віхи людської долі: весілля, похорон. – Хмельницький, 2000. – 72с.

3.Латышев И.А. Семейная жизнь японцев. – М.: Наука, 1985. – 288с.

4.Мейтарчиян М.Б. Погребальный обряд зороастрийцев. – М.: ИВ РАН, 1999. – 243с.

 

Семінарське заняття №5.

 

         Тема 4. Народження і традиції

    1. Народження дитини в звичаях і обрядах:

        1.1  європейських народів.

        1.2. народів близького Сходу та Північної Африки.

        1.3. народів Центральної та Південно-східної Азії.

        1.4. народів Африки.

        1.5. народів Австралії та Океанії.

        1.6. корінних народів Америки.

     2. Соціалізуючі звичаї та обряди у різних народів.

 

Запитання та завдання для самостійної роботи:

     1. Покажіть зв'язок між розумінням природи життя, смерті та народження.

     2. Підготовте доповідь на тему: «Обряд ініціації»

 

Основна література:

1. Рождение ребёнка в обычаях и обрядах. Стран Зарубежной Европы. – М.: Наука, 1999. – 518с.

 3.Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М.: Политиздат, 1989. – 573с.

 

Додаткова література:

1 Воропай О. Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Т.1-455с., Т.2-447с.

2. Вук Г. Это Бог мой: еврейский образ жизни. – Иерусалим: Шамир, 1990. – 477с.

3.Забылин М. Русский народ: обычаи, обряды, предания, суеверия. – М.: Русская книга, 1996. – 496с.

4.Латышев И.А. Семейная жизнь японцев. – М.: Наука, 1985. – 288с.

5.Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. – М.: Наука, 1986. – 256с.

 

Змістовий модуль ІІІ. Релігія, свято та традиція.

 

Семінарське заняття №6.

 

     Тема 5. Релігійно-культові традиції

 1. Міф і релігія: анімізм, тотемізм, фетишизм, магія та їх вплив на релігію

 2. Релігія і традиція. Порівняльний аналіз християнства, ісламу, іудаїзму та буддизму.

 3. Релігія та її вплив на буденне життя людей у різних культурах.

 

 

Запитання та завдання для самостійної роботи:

     1. Підготовте доповідь на тему: «Міф та релігія як джерела традиції».

     2. Дайте порівняльну характеристику мусульманській та християнській релігійній обрядовості

 

Основна література:

1. Васильев Л.С. Культы, религии, традиции в Китае. – М., 1970. – 327с.

2. Вук Г. Это Бог мой: еврейский образ жизни. – Иерусалим: Шамир, 1990. – 477с

3. Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. – М.: Наука, 1986. – 256с.

4.Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М.: Политиздат, 1989. – 573с.

     5.Руднев В.А. Древо жизни: Об истоках народных и религиозных обрядов.       Л.: Лениздат, 1989. – 159с.

 

Додаткова література:

1. Буддизм: Словарь. – М.: Республика, 1992. – 287с.

2.Виноградова Л.Н. Народная демонология и мифо-ритуальная традиция славян. – М.: Индрик, 2000.

3. Де Грот Я. Демонология Древнего Китая. – СПб.: Евразия, 2000. – 352с.

 

Семінарське заняття №7.

 

     Тема 6. Свято і традиція

  1. Свято і календар. Календар в різних культурах.

  2. Календар і релігія.

  3. Релігійно-містичне походження свят. 

    3.1.Християнські свята.

    3.2. Мусульманські свята.

    3.3. Святкові дні в іудаїзмі.

    3.4. Буддиські свята.

    3.5.Свята в конфуціанстві, даосизмі, синтоїзмі.

 

Запитання та завдання для самостійної роботи:

     1. Покажіть роль календаря для підтримання святкових традицій.

     2. Чи не слід саме в міфі та релігії шукати джерело всіх свят?

 

 

Основна література:

1. Задорожная М.Я. Народные и православно-христианские праздники. – М.: Знание, 1991. – 64с.

2. Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии. Годовой цикл. – М.: Наука, 1989. – 360с.

     3.Козодой Р. Еврейские праздники. – Иерусалим: Тарбут, 1988. – 287с.

     4.Кислашко О.П. Православні свята та народні звичаї. – К.: Грамота, 2003.         – 150с.

     5.Маркарян С.Б., Молодякова Э.В. Праздники в Японии: Обычаи, обряды, социальные функции. – М.: Наука, 1990. – 245с.

6.Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. – М.: Наука, 1986. – 256с.

 

Додаткова література:

1. Васильев Л.С. Культы, религии, традиции в Китае. – М., 1970. – 327с.

2.  Ки-Тов Э. Книга нашего наследия: Еврейский календарь, его памятные дни и их значение. – Иерусалим, 1991. – 340с.

3. Ланьков А.Н. Корея: будни и праздники. – М.: МО, 2000.- 476с.

4.Мицик В.Ф. Свята сонячного циклу. – К., 1991.- 48с.

 

 

ІНДИВІДУАЛЬНЕ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНЕ ЗАВДАННЯ.

 

Мета: розвиток навичок самостійної роботи, систематизація, поглиблення, узагальнення, закріплення теоретичних знань та практичне застосування знань студента з навчального курсу.

 

ТЕМА 2 Шлюб і сім’я.

Визначте характер розвитку інституту сучасного шлюбу в країнах Західної Європи  2 год.-аналітичне дослідження.  4 бали.

 

ТЕМА 5 . Символ віри як основа релігійної традиції.

Обґрунтуйте символ релігійної віри як основу релігійної традиції на прикладі Християнства 2 год. – написати реферат. – 4 бали.

 

ТЕМА 6. Календар в різних культурах

Розкрийте зв'язок між характером певного  календаря та релігійною традицією2 год. – написати реферат.4 бали.

 

 

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ ТА ІНДИВІДУАЛЬНО-ДОСЛІДНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ

 

Рекомендації до організації самостійної роботи

Навчальна програма з дисципліни “ Культурні та духовно-релігійні традиції світу ” передбачає самостійну роботу студентів, яка має на меті формування пізнавальної активності студентів, засвоєння ними основних вмінь та навичок роботи з навчальними матеріалами, поглиблення та розширення вже здобутих знань, підвищення рівня організованості студентів тощо.

У процесі самостійної роботи студенти мають оволодіти вміннями та навичками:

ü організації навчальної діяльності;

ü роботи в бібліотеці з каталогами;

ü роботи з навчальною, навчально-методичною, науковою, науково-популярною літературою;

ü конспектування літературних джерел;

Кожний студент повинен вміти раціонально організовувати свою навчальну діяльність. Важливим є вміння скласти план своєї роботи, чітко визначити її послідовність. Необхідно, щоб план самостійного навчання був реальним і його виконання призводило до плідних наслідків у навчальному процесі.

Для успішної самостійної роботи значну частину часу студент виділяє для роботи в бібліотеці. Треба розуміти сутність складання алфавітного й тематичного каталогів, уміти швидко знаходити в них необхідну літературу, знати особливості бібліографічного шифрування. Для плідної роботи з літературними джерелами студентові корисно скласти свою власну бібліографію, заповнюючи бібліографічні картки на необхідні для нього книги, брошури або статті. Для роботи у провідних бібліотеках Києва студенту треба знати їх структуру, спеціалізацію окремих підрозділів, уміти користуватися різноманітними каталогами, правильно заповнювати бланки вимоги на літературу тощо.

Самостійна робота передбачає активну творчу діяльність та індивідуальні можливості студента, а також обмін інформацією в процесі взаємодії та діяльності.

 

 

 

Рекомендації до організації індивідуально-дослідної роботи

 

Індивідуальне навчально-дослідне завдання з курсу “Культурні та духовно-релігійні традиції світу ” передбачає написання реферату за одною з поданих нижче тем (на вибір).

Під оформленням реферату слід на правильно поданий науковий апарат – цитування, виноски, використання літератури тощо. Усі сторінки (окрім титульної) нумеруються. Порядковий номер ставиться у правій верхній частині сторінки. Реферат подається в двох примірниках, тільки українською мовою, обсягом не більше 10 сторінок, в форматі А-4 (у стандартному форматі комп’ютерної сторінки 3,5–1,5 см (праве–ліве поле) 2–2 см (верхнє–нижнє поле), текст подається полуторним інтервалом, шрифтом Times New Roman, розміром шрифту – 14), посилання розміщуються в кінці реферату.

Максимальна кількість балів, яку може отримати студент за написання реферату – 12 балів.

 

 

ОРІЄНТОВНІ ПИТАННЯ ДО СЕМЕСТРОВОГО КОНТРОЛЮ.

 

1.     Поняття традиції.

2.     Поняття культурної, духовної та релігійної традиції.

3.     Традиція і авторитет.

4.     Визначення понять шлюб і сім’я.

5.     Форми шлюбу.

6.     Християнський шлюб і сім’я.

7.     Мусульманський шлюб і сім’я.

8.     Іудейський шлюб і сім’я.

9.     Буддизм: шлюб і сім’я.

10.                       Конфуціанство: шлюб і сім’я.

11.                       Весільні традиції  у європейських народів.    

12.                        Весільні традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки.

13.                        Весільні традиції народів Центральної та Південно-східної Азії.

14.                        Весільні традиції народів Африки.    

15.                        Весільні традиції народів Австралії та Океанії.  

16.                        Весільні традиції корінних народів Америки.

17.                       Традиції поховань та їх вплив на формування інших традицій.

18.                       Розуміння феномену смерті у різних релігіях.

19.                       Поховальні традиції  у європейських народів.

20.                        Поховальні  традиції  у народів близького Сходу та Північної Африки.

21.                        Поховальні  традиції народів Центральної та Південно-східної Азії.

22.                        Поховальні традиції народів Африки.

23.                        Поховальні традиції народів Австралії та Океанії.

24.                        Поховальні традиції корінних народів Америки.

25.                        Народження дитини в звичаях і обрядах  народів світу.

26.                       Соціалізуючі звичаї та обряди у різних народів.

27.                        Анімізм, тотемізм, фетишизм, магія та їх вплив на релігію. 

28.                        Розуміння природи релігійного шляху.

29.                        Релігійна віра та символ віри у різних культурах.

30.                        Поняття релігійного культу у різних культурах.

31.                        Релігійна обрядовість у різних культурах.

32.                        Релігійні таїнства у різних культурах.

33.                        Феномен священства у різних культурах.

34.                        Феномен релігійної аскези у різних культурах.

35.                       Свято і календар.

36.                        Календар в різних культурах.

37.                        Календар і релігія.

38.                        Християнський календар.

39.                        Мусульманський календар.

40.                        Іудейський календар.

41.                        Календар в народів Південно-Східної Азії.

42.                        Релігійно-містичне походження свят.  

43.                       Християнські свята.

44.                        Мусульманські свята.

45.                        Святкові дні в іудаїзмі.

46.                        Буддиські свята.

47.                       Свята в конфуціанстві, даосизмі, синтоїзмі.

48.                        Агональна природа свята.

49.                       Карнавали у різних народів.

50.                        Феномен параду як тріумфування у різних народів.

 

 

 

 

 

СПИСОК РЕКОМЕНДОВАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

Основна література:

1.    Борисенко В.К. Весільні звичаї та обряди на Україні. – К.: Наукова думка, 1988. – 192с.

2.    Брак у народов Западной и Южной Европы. – М.: Наука, 1989. – 248с.

3.    Брак у народов Северной и Северо-Западной Европы. – М.: Наука, 1990. – 176с.

4.    Брак у народов Центральной и Юго-Восточной Европы. – М.: Наука, 1988. – 235с.

5.    Вук Г. Это Бог мой: еврейский образ жизни. – Иерусалим: Шамир, 1990. – 477с.

6.    Гадари И. Правила и обычаи в еврействе. – Иерусалим: Амана. – 43с.

7.    Геннеп А. Обряды перехода. Систематическое изучение обрядов. – М.: Восточная литература, 1999. – 198с.

8.    Забылин М. Русский народ: обычаи, обряды, предания, суеверия. – М.: Русская книга, 1996. – 496с.

9.    Задорожная М.Я. Народные и православно-христианские праздники. – М.: Знание, 1991. – 64с.

10.     Календарные обычаи и обряды народов Восточной Азии. Годовой цикл. – М.: Наука, 1989. – 360с.

11.     Кислашко О.П. Православні свята та народні звичаї. – К.: Грамота, 2003. – 150с.

12.     Ки-Тов Э. Книга нашего наследия: Еврейский календарь, его памятные дни и их значение. – Иерусалим, 1991. – 340с.

13.     Козодой Р. Еврейские праздники. – Иерусалим: Тарбут, 1988. – 287с.

14.     Латышев И.А. Семейная жизнь японцев. – М.: Наука, 1985. – 288с.

15.     Маркарян С.Б., Молодякова Э.В. Праздники в Японии: Обычаи, обряды, социальные функции. – М.: Наука, 1990. – 245с.

16.     Мифы, культы, обряды народов зарубежной Азии. – М.: Наука, 1986. – 256с.

17.     Мицик В.Ф. Свята сонячного циклу. – К., 1991.- 48с.

18.     Погребальный обряд. Реконструкция и интерпретация древних идеологических представлений. – М.: Восточная литература, 1999. – 248с.

19.     Рождение ребёнка в обычаях и обрядах. Стран Зарубежной Европы. – М.: Наука, 1999. – 518с.

20.     Руднев В.А. Древо жизни: Об истоках народных и религиозных обрядов. – Л.: Лениздат, 1989. – 159с.

21.     Седаков О.А. Поэтика обряда. Погребальная обрядность восточных и южных славян. – М.: Индрик, 2004. – 319с.

22.     Сподарёва Н.И. Традиционная культура: виды, пути развития. – К.: Магістр, 1997. – 143с.

23.     Тайлор Э.Б. Первобытная культура. – М.: Политиздат, 1989. – 573с.

24.     Традиції і життєдіяльність етносу: на матеріалах святково-обрядової культури українців. – К.: Універс, 2000. – 190с.

25.     Традиция в истории культуры. – М.: Наука, 1978. – 279с.

26.     Традиции в современном обществе. – М.: Наука, 1990. – 346с.

27.     Этикет у народов Юго-Восточной Азии. – СПб.: Центр «Петербургское востоковеденье», 1999. – 192с.

 

Додаткова література:

1.    Буддизм: Словарь. – М.: Республика, 1992. – 287с.

2.    Васильев Л.С. Культы, религии, традиции в Китае. – М., 1970. – 327с.

3.    Виноградова Л.Н. Народная демонология и мифо-ритуальная традиция славян. – М.: Индрик, 2000.

4.    Воропай О. Звичаї нашого народу. – К.: Оберіг, 1991. – Т.1-455с., Т.2-447с.

5.    Де Грот Я. Демонология Древнего Китая. – СПб.: Евразия, 2000. – 352с.

6.    Діалог культур: Україна в звичаях та традиціях / Науково-методичний збірник. Дрогобицький держ. пед. ун-т ім. І.Франка. – Дрогобич.

7.    Козяр С. Українська родинна обрядовість. Віхи людської долі: весілля, похорон. – Хмельницький, 2000. – 72с.

8.    Ланьков А.Н. Корея: будни и праздники. – М.: МО, 2000.- 476с.

9.    Марсиро Жак. История сексуальных ритуалов. – М.: Крон-Пресс, 1998. – 320с.

10.     Мейтарчиян М.Б. Погребальный обряд зороастрийцев. – М.: ИВ РАН, 1999. – 243с.

11.     Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. – 2-е вид. – К.: Либідь, 1991. – 640с.

12.     Энциклопедия этикета. – М.: ООО «Издательство АСТ»: ООО «Издательство Астрель», 2002. – 511с.